«Στο μέλλον, τα πιο ενδιαφέροντα start ups θα ξεκινούν από το χώρο της έρευνας» δηλώνει ο Α.Δοξιάδης στο INSPEAR2017

29-12-2017
ΕΚ "Αθηνά"

Το INSPEAR2017, μια μοναδική πρωτοβουλία του ΕΚ «Αθηνά» για την υποστήριξη και επιβράβευση της δυναμικής για καινοτομία και επιχειρηματικότητα των ερευνητών του Κέντρου, ολοκληρώθηκε με μια λαμπρή εκδήλωση τον Δεκέμβριο και μας άφησε πολύτιμη εμπειρία και γνώση σχετικά με τα μονοπάτια που χρειάζεται να διαβεί το ερευνητικό αποτέλεσμα πριν περάσει από το εργαστήριο στην αγορά.
 
Ανάμεσα στους επίτιμους καλεσμένους και ομιλητές του 1ου Διαγωνισμού Αξιοποίησης Ερευνητικών Αποτελεσμάτων- INSPEAR 2017, ο Αρίστος Δοξιάδης, εταίρος του Οpenfund και σημαντικός παράγοντας του οικοσυστήματος των κεφαλαίων επιχειρηματικού κινδύνου στην Ελλάδα, μίλησε για ριζικές επερχόμενες αλλαγές στο μοντέλο του επιτυχημένου start-up, και χαρακτήρισε την εποχή μας ως την πιο κατάλληλη συγκυρία για να κάνει ο ερευνητής το βήμα από το εργαστήριο στο προϊόν: «Αυτό που περιμένουμε να συμβεί τα επόμενα 10 χρόνια είναι ότι τα πιο ενδιαφέροντα start-ups θα ξεκινούν από το χώρο της έρευνας, δηλαδή από «βαθιά» τεχνολογία, από ανθρώπους που έχουν δουλέψει πολλά χρόνια, έχουν εμβαθύνει σε ένα επιστημονικό πεδίο, έχουν βγάλει αποτελέσματα, μπορούν να τα υποστηρίξουν με πατέντες και σκέφτονται πώς θα τα μετατρέψουν σε προϊόν».
 
Στη συνέντευξη που μας παραχώρησε, στάθηκε ιδιαίτερα ενθαρρυντικός προς τους ερευνητές που καταβάλουν έντονη προσπάθεια με στόχο τη μετουσίωση του ερευνητικού τους παραγόμενου σε προϊόν και αποκάλυψε τα βασικά συστατικά  για την επιτυχία του εγχειρήματος τους.
 
Πόσο εύκολο είναι για ένα ερευνητή ή μια ερευνητική ομάδα σήμερα να προχωρήσει στον σχεδιασμό στρατηγικής για την εμπορική αξιοποίηση των αποτελεσμάτων τους; Τι πρέπει να προσέξει; Ποια η συμβουλή που θα δίνατε στην ομάδα αυτή προκειμένου να πετύχει;   
 
Το βασικό πρόβλημα κάθε ομάδας είναι να καταλάβει τον πελάτη της. Ενώ η εκτεταμένη έρευνα αγοράς θα ακολουθήσει σε μετέπειτα στάδιο, είναι σημαντικό από το πρώτο κιόλας στάδιο να έχει κάποιος μια καλή εικόνα της κατάστασης, να κάνει προσπάθεια να καταλάβει ποιος θα χρησιμοποιήσει το προϊόν που έχει φανταστεί και ποιες οι ανάγκες του χρήστη. Το δεύτερο πράγμα που πρέπει να έχει στο μυαλό του είναι ότι το να παραχθεί ένα προϊόν από έρευνα, είναι υπόθεση πλήρους απασχόλησης- a full time job. Πρέπει κάποιος ή κάποιοι από την ομάδα να είναι διατεθειμένοι να ξεχάσουν το εργαστήριο για μερικά χρόνια και να ασχοληθούν κυρίως με το πώς θα μετατρέψουν την έρευνα σε προϊόν.
 
Το τρίτο είναι ότι πρέπει να συνεργαστούν και με άλλους έξω από την ομάδα διότι χρειάζονται και ορισμένες ικανότητες που είναι πολύ απίθανο να τις έχει μια ομάδα ερευνητών, όσο ευφυείς και να είναι. Συνήθως για να φτάσεις στο βήμα να φτιάξεις ένα προϊόν, πρέπει να φέρεις και κάποιους από ‘έξω’. Αυτό το βήμα δεν είναι απαραίτητο να γίνει στην αρχή. Έτσι, όταν έρθουν σε εμάς που είμαστε επενδυτές venture capital, δεν θα τους ζητήσουμε εκείνη τη στιγμή η ομάδα τους να είναι πλήρης αλλά να είναι ανοικτοί για να προσθέσουμε και άλλους ανθρώπους μέσα.  
 
Επιπλέον, να έχετε υπόψη σας ότι για να επενδύσει ένας επενδυτής σε προϊόντα που στηρίζονται σε έρευνα, θα πρέπει να υπάρχει κάποιου είδους προστασία από τον ανταγωνισμό π.χ. πατέντες ή trade secrets. Επομένως πρέπει από νωρίς να σκεφτεί η ομάδα και πώς θα προστατεύσει το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα.
 
Έχετε εντοπίσει ένα κοινό στοιχείο που αποτελεί εμπόδιο στην επιτυχία μιας spin off; Πόσο επηρεάζει το ευρύτερο περιβάλλον και οι πολιτικές στην Ελλάδα του 2017;
Εδώ στην Ελλάδα έχουμε το πρόβλημα ότι δεν έχουμε χτίσει ακόμα τις γέφυρες ανάμεσα στα εργαστήρια και στην αγορά και αυτό θέλει ειδικές ικανότητες. Επίσης, δεν έχουμε πολύ κόσμο που να ξέρει πώς να το κάνει. Αυτοί θα  προκύψουν από τις πρώτες επιτυχίες και θα βοηθήσουν και τους επόμενους. Ευτυχώς στην Ελλάδα έχουμε μια τεράστια δεξαμενή ανθρώπων που έχουν φύγει στο εξωτερικό και δουλεύουν είτε σε σημαντικές εταιρείες είτε σε σημαντικά ερευνητικά κέντρα και αυτούς τους ανθρώπους της διασποράς θα πρέπει με κάποιο τρόπο να τους εμπλέξουμε.
 
Κατά πόσο έχουν πετύχει οι υποστηρικτικοί μηχανισμοί στην Ελλάδα να δημιουργήσουν τις κατάλληλες συνθήκες για την ανάπτυξη της αντίστοιχης κουλτούρας; Υπάρχει ανάγκη για επιπρόσθετες δομές ή υποστηρικτικά μέτρα, και αν ναι, ποια θα ήταν αυτά;
Σημαντικό είναι να συνεχίσει να υπάρχει χρηματοδότησή πολλών ειδών, και για τα επόμενα 3-4 χρόνια έχω την εντύπωση ότι δεν θα μας λείψει η χρηματοδότηση. Χρειάζεται επίσης να δώσουμε μεγαλύτερη σημασία στην προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας, καθώς και να βρούμε ένα πιο αποδοτικό και δίκαιο φορολογικό πλαίσιο για την επιχειρηματική δραστηριότητα.
 

Ο Αρίστος Δοξιάδης είναι εταίρος στο JEREMIE Openfund II, κεφάλαιο επιχειρηματικών συμμετοχών (venture capital) για νέες επιχειρήσεις ψηφιακής τεχνολογίας. Δραστηριοποιείται στο χώρο των επιχειρηματικών συμμετοχών από το 1995, αρχικά στην Εμπορική Κεφαλαίου και μετά στη Notos Associates. Με την ιδιότητα αυτή έχει αξιολογήσει εκατοντάδες επιχειρηματικά σχέδια, και έχει μετάσχει στη διοίκηση εταιριών σε πολλούς διαφορετικούς κλάδους. Το 2017 θα ξεκινήσει το Big Pi Ventures, νέο επενδυτικό κεφάλαιο σε ένα ευρύτερο φάσμα τεχνολογιών. Το 2010 άρχισε να ερευνά και να γράφει για την κρίση, τους θεσμούς, και τις προοπτικές ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Το 2013 κυκλοφόρησε το βιβλίο του «Το Αόρατο Ρήγμα: Θεσμοί και Συμπεριφορές στην Ελληνική Οικονομία». Το ιστολόγιο του είναι: aristosd.wordpress.com.  Παλαιότερα έχει εργαστεί σε δράσεις κατά της φτώχειας για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, και στο σχεδιασμό κοινωνικής και βιομηχανικής πολιτικής για την ελληνική κυβέρνηση. Έχει επίσης διοικήσει εταιρίες πληροφορικής και συμβούλων επιχειρήσεων. Έχει σπουδάσει κοινωνικές επιστήμες (Harvard) και οικονομικά (Birkbeck College, University of London).